Beter voor het milieu

Hoe zit dit precies? Dijkbekleding aan de zeezijde van een dijk bestaat vaak uit harde elementen van natuursteen (oorspronkelijk) of beton (de laatste decennia). Hiermee is het dijktalud voldoende sterk om intact te blijven bij blootstelling aan de golven. Het mooie van stenen gemaakt van baggerspecie, is dat de milieubelasting sterk afneemt. Betonnen elementen moeten namelijk speciaal vervaardigd en getransporteerd worden. Terwijl er in de buurt van een dijkverzwaringsproject vaak baggerspecie voorhanden is, uit onderhoud van watergangen. Door dit afvalmateriaal te mengen met speciale binders, is de grondstof voor harde dijkbekleding meestal dichterbij dan we denken. Bij de dijkversterking bij Hansweert hebben we een proef uitgevoerd om baggerspecie te gebruiken voor de harde dijkbekleding. De resultaten van de proef zijn veelbelovend. Blokken die voor circa 35% uit lokaal gebaggerd materiaal bestaan liggen nu in een proefvak op de dijk en functioneren hier goed.

Geslaagde proef

De proef is zo uitgevoerd dat er geen risico’s zijn voor de waterveiligheid. Na een uitgebreid laboratoriumonderzoek zijn er blokken geperst, die bovenop de bestaande dijkbekleding zijn neergelegd. Het hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), dat deze proef gefinancierd heeft, is enthousiast over de resultaten. Mogelijk komt er daarom een vervolgonderzoek. Het proefvak blijft de komende jaren nog liggen, zodat het waterschap ook op de lange termijn de blokken kan monitoren.

De resultaten die tussen half 2021 en half 2023 zijn verzameld in twee rapporten. Deze vind je onder Downloads.